Friday 27 March 2009

Sakit..

Sutera Kasih, Sutera Maya, Selembut Sutera membelai jiwa..

Bismillah..

"Sakitnya..." keluh jiwaku.
"Hmm..bila nak baik ni..da la nak exam, sakit-sakit pulak.."

Mengeluh lagi...

Tak sedar sebenarnya bila kita mengeluh kita hampir tidak bersyukur kepada Dia..Mana tidaknya, cuba fikir, dari mana datangnya ujian dan dugaan itu kalau bukan dari Dia? Pasal apa nak diuji? Agak-agak kenapa? haa...jawab jangan tak jawab.

Sudah tentulah jawapannya akan subjektif, bergantung kepada skema jawapan masing-masing. (Saya tak pulak sediakan skema jawapan..) Hmm,boleh jadi sebab:

  1. "Adalah tu, Tuhan nak tunjuk sesuatu kat engkau..."
  2. "Itu tandanya, Dia nk engkau ingat pada Dia..."
  3. "Sakit tu kan penghapus dosa kecil kita..."
  4. "ujian adalah tarbiyah dari Allah, apakah kita kan sabar ataupun sebaliknya..." dipetik dari lagu nasyid kumpulan Raihan.

Nak pilih yang mane ye?? (think for a while)...
sebenarnya jawapan-jawapan yg saya letakkan ini adalah nasihat yg didapati bila sahabat-sahabat saya tahu bahawa saya sedang sakit@tidak sihat@demam..
prihatinkan sahabat-sahabat saya?

Alhamdulillah, syukur kerana masih ada yang kisah tentang kita kan..

Sebenarnya kan, kita patut bersyukur kerana terpilih dari banyak-banyak dan dari ramai-ramai orang untuk diuji dengan sakit..yela, ada orang tu sihat tapi dia xde masa nak ingat Tuhan pun. Tapi, bukan semua. Lagi bagus kalau dah la sihat, bila-bila kat mana-mana pun sentiasa ingat pada Tuhan. Berpahala tau dengan mengingati Dia sahaja.

Lagi satu, ade juga golongan yang memang sentiasa senang je sampai xde rasa nak memahami dan mendalami perasaan oarang susah sebab hidupnya dari kecil memamng senang la. Bahkan paling teruk dia tak boleh nak bergaul sangat la dengan orang yang xsebulu dengan dia..
Ni xtau la nk masuk kes yg mana satu..kes pilih bulu ke pilih kasih ke..xtau la..

So,kawan-kawan kita ni kena la fleksible. Jangan terlalu pada sesuatu sangat (yg tak patut la,kalau patut xde hal la) Tapi masih dalam landasan syariat ye..

P/s : nilai zuhud...:)

1 comment:

  1. salam.. yup betul.. Ujian adalah tarbiyah dari Allah.. Hayati tarbiyah dari Rab ini dengan seikhlas hatimu sis.. Bukan semua bisa merasainya.. dan paling penting itu tanda kasih dan ingatannya pada kita yang kadang-kala sering melupakannya..

    ReplyDelete