Wednesday 18 March 2009

Belenggu Jiwa

Sehening pagi yang bernafas segar, dedaunan berembun berangin membelai kamar, pagi itu ku rasakan kelainan. Jiwa yang kadangkala dilanda resah , tahap iman yang perlu sentiasa diperindah, sering perlunya aqal berfungsi untuk mengembalikan kesedaran kepada fitrah manusia.

Kenapa ya? Walau telah kita mencuba sedyanya, namun selalu kita masih tak dapat nak mesakan ketulusannya..kerana apa? Kerana kita masih memiliki sesuatu yang dinamakan belenggu jiwa..

Apakah belenggu jiwa manusia? Jawapannya ada di benak masing-masing...saya dengan belenggu jiwa saya..anda dengan belenggu jiwa anda..cari, jumpa, selesaikanlah. Jangan biarkan jiwa kita terus diselubungi belenggu yang menyebabkan kita sebagai hamba tidak sampai kepada Tuhan kita, Allah..terutamanya doa. Itu sekadar contoh..itu kalau kita dengan Tuhan. Kalau dengan manusia pula bagaimana??.......cari2 dan singkap kembali.. rase2 cam mudah ke nak pecahkan belenggu jiwa cam pecahkan ais???


Pernah saya ungkapkan sedemikian ' belenggu jiwa manusia....tiada penghujungnya'...
ye ke xde penghujungnya??hmm....tiba2 datang jawapan yang tidak saya tunggu pun sebenarnya..walau bagaimanapun agak bermanfaat untuk dikongsi bersama...
seperti berikut...'' belenggu jiwa manusia ada akhirnya...kematian' haa....amacam?orait x jawapan tu??....bagi saya, benarlah kata ustaz tu. Maka moleklah kiranya saya kongsikan bersama kepada para pembaca...btul tak kawan2??

'Kematian mengakhiri segalanya dalam kehidupan dunia'

No comments:

Post a Comment