Saturday 21 February 2009

Kefahaman Islam..

dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..

pernah suatu ketika,aku sendiri keliru dengan apa yang sedang berlaku dan dengan apa yang sedang aku hadapi. saat itu aku rasakan aku kesesatan, tiada petunjuk (doesn't mean xdpt hidayah) seakan-akan "lost" buat seketika. Lalu aku kembali mencari jalan-jalan yang memungkinkan aku untuk kembali ke landasan yang sebenarnya. aku mengadu hal ini kepada sahabatku kerana dia adalah antara yang memahami ku..sengaja mencari angin baru dan buah fikiran baru untuk dikongsi. Dia langsung mengajak aku untuk kembali ke pangkal atau pokok permasalahan ku..dia mulakan dengan..

seringkali kita perkatakan tentang dakwah,amal makruf nahi mungkar, dan yang seumpama dengannya. Persoalan yang ingin dikemukakan ialah : adakah kita ini sudah benar-benar faham dengan apa yang dimaksudkan dgn ISLAM?masalah utama kita adalah kadang-kadang kita belum benar-benar faham dengan apa yang dimaksudkan dengan Islam..kita tahu Islam is the way of life, tapi betul ke kita da faham ape yg dibawakn oleh islam sebenarnya?

aku terfikir..ada kebenaran dalam kata2 sahabatku itu
kalau xfaham sesuatu,bagaimana kita nk merasai dan ada pada dalam perkara tersebut apatah lagi hendak membawa apa yang difahami dalam perkara tersebut..secara ringkasnya boleh dimudahkan dengan kata-kata ini 'tak kenal maka tak cinta'..simple?

so,kaedah yang aku nk simpulkan di sini adalah fahami dan dalami islam itu apa..seterusnya terjunkan diri ke dalam bidang yang sepatutnya..amal makruf nahi mungkar+dakwah..
but not exactly being ferfect 1st to be a 'dakwah' person..siapa-siapa shj yang merasakan apa yang tidak disukai pada dirinya dan saudaranya itu cuba diperbetulkan..it same as dakwah,as long as we ask them to be the good person in the line as Islam has tought..berlandaskan syara'..

bukannya perlu sampai kepada pengiktirafan sijil diploma atau pun ijazah dan bergelar ustaz dan ustazah baru la nak berdawah..dalam konteks yang ingin saya bawakan di sini,sesiapa sahaja yang MAHU memahami Islam dan membawanya seperti yang kita semua tahu ISLAM IS THE WAY OF LIFE, sangat-sangat di alu-alukan untuk berada di medan seperti ini..

wallahu a3lam..

p/s : apa itu ISLAM?

1 comment:

  1. jalan sudah terbentang..
    namun terkadang hati dilanda ragu..
    aturkan saja langkah..
    agar kita sama2 laluinya..
    dan merasai apa itu ISLAM sebenar..
    lets bring it to reality..
    insyaallah..

    ReplyDelete